Planera, design & layout
Tips till designers

Bilder
En bitmap-bild består av bildpunkter som innehåller viss färginformation. Det är alltid kvaliteten på det ursprungliga fotot som avgör kvaliteten på slutresultatet. Alla brister blir mer synliga när du förstorar ett fotografi. För bästa utskriftskvalitet, se till att:
- använda den högsta bildkvalitet du kan få tag på
- Skanna bilden med rätt mängd information (Mb), till exempel: Network 4×3: 150 Mb, Zap 88: 60 Mb, Stage 3×2: 150 Mb
- Riktlinje: 100–150 dpi, skala 1:1
Några saker att tänka på
Det är viktigt att få dina besökare att känna sig bekväma. Här är några riktlinjer att tänka på.
- Planera händelsen väl och se till att bjuda in rätt målgrupp för ditt event.
- Försök att förstå din målgrupp. Ta reda på deras önskemål och behov. Få dem att känna sig viktiga och låt dem veta att du kommer att stå fast vid dina löften.
- Håll ditt budskap enkelt. Mycket få människor tar sig tid att läsa en lång text. Låta bara besökarna veta varför de ska komma ihåg dig och vad som skiljer dig från dina konkurrenter.
- GGiveaways kan vara bra för att skapa uppmärksamhet. Men se till att de är av intresse för din målgrupp och sänder rätt budskap. Undvik att skapa onödigt miljöavfall. Till exempel är ett USB-minne med information mer användbart och det är mindre sannolikt att det kastas än en företags-DVD.
- Se till att din personal är väl motiverad att göra ett bra jobb i montern.
Innan du påbörjar din design
För att skapa en lyckad design som tilltalar din målgrupp, ställ dig först följande frågor: Vem är målgruppen? Vilken typ av event är det? Vad vill du uttrycka med din design och vad är dina mål med evenemanget?
Använd konceptet ”3 B’s & 3 C’s”™
”3 B’s & 3 C’s” är ett kraftfullt koncept för att på ett framgångsrikt sätt kombinera dina designbehov med Maxibits produktsortiment. Vilka produkter är smartast att använda ihop med vilka budskap?
C1 Company Colours C2 Core Values (Kärnvärden) C3 Campaign Message (Kampanjbudskap) |
B1 Building blocks (Byggstenar) B2 Back drops (Fondväggar) B3 Bannerstands och liknande |
C1 – Company Colours är förstås företagets logotype och färger. Dessa är långlivade och bör kunna användas återkommande i din eventkalender beroende på typ av event. Här kan du använda B1 – Building Blocks för att skapa former och djup i din monter. Det kan röra sig om torn, bryggor, hängande cirklar osv. Lämpliga produkter är exempelvis Stage, LaunchPack eller Network.
C2 – Core Values är ofta ett imageskapande budskap som ska leva länge och slås upp stort. Det säger vad ditt företag står för och passar oftast bäst på en stor fondvägg,
B2 – Back drops. Lämpliga produkter är Stage, Scene, Max eller Network. Anpassa layouten så att du kan återanvända dem över många event.
C3 – Campaign Message är det du ska sälja; ditt lanseringsbudskap eller din kampanj. Detta är ofta ett kortlivat budskap som förändras och bör kunna bytas ut enkelt beroende på målgrupp, produktområde, kampanj osv. Här passar produkter som Scene UltraLight, Zap D2 & D3, Solo, Scene Modular och LaunchPack.
Håll det enkelt och rent, en bild säger mer än tusen ord. Ditt huvudbudskap är ofta inte mer än 5 ord. Slå upp dom stort och högt upp. Undvik att lägga in budskap i knähöjd. Klarar din design ”gamla tanten-testet”: räcker ett snabbt ögonkast från håll med svaga ögon för att tala om vem som ställer ut och vad huvudbudskapet är?
Lycka till!
Vektorgrafik
Vektorgrafik består av punkter, linjer och kurvor. Grafiken bygger på matematiska beräkningar och de program som skapar dem att sparar information om hur bilden ska ritas. Eftersom datorn har en beskrivning av vad bilden ska se ut, kan den ritas om i valfri storlek utan att förlora i bildkvalitet. För bästa utskriftsresultatet vektorisera din logotyp och konvertera all text till kurvor.

